Een nieuwe kijk op zelfvertrouwen 

Wat is dat eigenlijk, zelfvertrouwen? 

Zelfvertrouwen is een emotie die we graag ervaren en eentje die we bij (onze) kinderen graag zien.

 

Zelfvertrouwen ontstaat als je weet wat je kan, weet wat je nog kan leren, en wat niet.

 

Kinderen ontdekken dit spelenderwijs.

Spelen met leeftijdsgenoten, nieuwe dingen oefenen, zich bekwamen in iets en succeservaringen helpen hierbij.

 

Als volwassene kun je dit proces positief beïnvloeden.

Aanmoediging, waardering, erkenning, bevestiging, acceptatie en vertrouwen stimuleren kinderen om te ontdekken wat ze kunnen, wat ze nog kunnen leren en wat niet.

 

Hoe je dit kunt doen en wat je nog meer kunt doen lees je hier….

Zelfvertrouwen: weten wat je kan. 

Zodra een kind ontdekt dat het iets kan ontstaat er zelfvertrouwen.

Dit kun je bekrachtigen door te bevestigen dat je het gezien hebt “Wat zie ik nu? Heb jij zelf je schoenen gestrikt?

Erkennen dat zijn conclusie klopt “Ja! jij kunt je schoenen strikken”. Waarderen “O wat fijn dat je dit kan”. “Hoera, het is je gelukt!”

 

Wanneer je succesmomenten viert bekrachtig je niet alleen hun zelfvertrouwen. Je bekrachtigd ook jouw vertrouwen in je kind.

Samen successen vieren versterkt bovendien de onderlinge band en kan heel erg leuk zijn.

 

Ik nodig je uit om op jullie eigen manier successen te vieren!

 

Een paar ideetjes: proost op het succes, applaudisseer, high5, theekransje, happy dans (vreugdedansje), groepsknuffel, met alle aandacht luisteren als je kind erover verteld, foto of tekening over het succes ophangen waar iedereen het kan zien etc. etc.

Zelfvertrouwen: weten wat je (nog) kan leren. 

Soms ervaart een kind teleurstelling als het iets probeert en het niet lukt. Het ontdekt dat het iets nog niet kan. Bijvoorbeeld zelfstandig fietsen.

 

Dan kan jouw vertrouwen hem helpen om zelf ook weer te vertrouwen dat het dit kan leren.

“Nu is het je nog niet gelukt maar ik weet zeker dat je het kunt leren."

 

Aanmoediging kan je kind helpen om te blijven oefenen. “Toe maar, probeer nog maar eens.”

 

Erken wat niet en wat wel gelukt is: “Alleen opstappen ging nog niet maar alleen fietsen wel!”

 

Wanneer een poging echt helemaal mislukt kun je altijd nog erkennen dat je kind het geprobeerd heeft.

 

Accepteer zijn emotie en benoem die “Ben je teleurgesteld dat het nog niet gelukt is?”

 

Kijk of je het gemakkelijker kunt maken zodat de kans op succes groter wordt.

 

Als je kind zegt: “Ik kan het niet”. Kun je zeggen “Nog niet.”

 

Als je kind erin blijft hangen kun je een paar van zijn babyfoto’s laten zien en vragen: “Wat kun je nu al wel wat je als baby nog niet kon?”

 

Of je verteld een voorbeeld van jezelf. Bijvoorbeeld dat je veel rijlessen nodig had om te leren autorijden. Dat je blij bent dat je hebt doorgezet en nu overal met de auto naar toe kunt gaan.

Zelfvertrouwen: weten wat je niet kunt leren. 

Mensen zijn kanjers in het overwinnen van beperkingen.

Op youtube zijn inspirerende filmpjes te zien van kinderen en volwassenen die niet opgaven om hun droom te laten uitkomen. Ze overwonnen fysieke beperkingen, emotionele moeilijkheden en persoonlijke omstandigheden. Ze lieten zich door niets en niemand weerhouden.

 

Of je kind iets kan leren hangt af van:

1. hoe graag wil je kind het zelf?

2. Wat heeft je kind ervoor over?

 

Je zou dus kunnen zeggen dat kinderen alles kunnen leren.

Als je kind iets niet lukt kun je vragen of het dat nu graag wil leren? Zo nee, dan is er niets aan de hand, je kind gaat lekker iets anders doen.

Zo ja, dan kun je met je kind afstemmen hoe het dat wil leren.

Door vragen te stellen wordt je kind zich bewuster van wat het graag wil, leuk vind, waar het in geïnteresseerd is en waarin niet.

 

Kinderen kunnen alles leren maar....... de natuurwetten kunnen we veiligheidshalve maar beter respecteren.

We gaan daarom niet leren vliegen zoals de vogels of de spruitjes veranderen in friet.

Maar geen nood, hiervoor hebben kinderen een oplossing: doen alsof!

Ren door de tuin en zwaai met je armen, doe net alsof de spruitjes frietjes zijn en eet ze smakelijk op.

Gebruik eens je fantasie om het onmogelijke toch te ervaren.

 

Weetje: onze hersenen kennen geen verschil tussen een werkelijke ervaring of een fantasie-ervaring. Hoe leuk is dat!

Zo kunnen we lekker toch ervaren waar we eigenlijk nog te klein, te jong, te arm of ongeschoold voor zijn.

 

Veel plezier!

Happy Hearts is er ook voor jou 

Om hulp vragen is ook een manier om goed voor je gezin te zorgen. Je bent van harte welkom!

 
Liefs, 
Judith